Τουρισμός χωρίς εθνικό σχέδιο


●  Ο τουρισμός δίνει πλεονεκτήματα αλλά έχει και μειονεκτήματα.
●  Η σύγκριση των συμβάσεων της Fraport με Ελλάδα και Τουρκία είναι απογοητευτική.
●  Οι τάσεις των οικονομικών δεδομένων επιδεινώνονται.
●  Κάτι δεν κάνουμε σωστά.
 ✎ Β. Βιλιάρδος - The Analyst
...

... Fraport

Για τα 14 Ελληνικά αεροδρόμια, η Fraport υπέγραψε σύμβαση:
  • για 30 εκ. επιβάτες (στοιχεία 2019)
  • για 40 χρόνια
  • για λίγο περισσότερο από 1,2 δις €
  • με δάνειο από ελληνικές τράπεζες

Μόλις αυτές τις ημέρες στην Τουρκία, η Fraport, με τον τοπικό συνεταίρο της, υπέβαλλαν πρόταση για την επέκταση της παραχώρησης του αεροδρομίου της Αττάλεια: 
  • για 35 εκ. επιβάτες (στοιχεία 2019)
  • για 25 χρόνια
  • έναντι 7,25 δις €.

Δηλαδή η Fraport, έδωσε πάνω από 6 φορές περισσότερα, από όσο για τα αεροδρόμια της Ελλάδας, για 15 χρόνια μικρότερη χρονική διάρκεια της σύμβασης.

... ο τουρισμός, πλεονεκτήματα

Ο τουρισμός είναι μια ποικιλόμορφη δραστηριότητα, αλλά είναι υπηρεσίες και λανθασμένα αποκαλείται βιομηχανία, που:
  • αποτελεί μία σημαντική πηγή δημιουργίας εσόδων, απασχόλησης, ανάπτυξης και βελτίωσης των υποδομών της χώρας μας
  • έχει σχέση με πολλούς κλάδους της Οικονομίας,
  • συμβάλλει σημαντικά στο ΑΕΠ
  • βοηθάει στη διασπορά του εθνικού εισοδήματος στις διάφορες περιφέρειες της Ελλάδος,
  • αντισταθμίζει το τεράστιο εμπορικό έλλειμα

... ο τουρισμός, τα μειονεκτήματα

Ο τουρισμός, έτσι όπως τον διαχειρίστηκε η Ελλάδα:
  • μεγάλωσε σταδιακά, παράλληλα με την αποβιομηχάνιση της Ελλάδας
  • αυξήθηκε στα χρόνια των μνημονίων, επειδή η Τρόικα προωθούσε την επικέντρωση μας σε αυτόν τον τομέα

Το αποτέλεσμα είναι:
  • υπερβολική εξάρτηση από τον τουρισμό (μονοκαλλιέργεια), 
  • που φάνηκε το 2020 όπου είχαμε λόγω της πανδημίας τη 2η μεγαλύτερη ύφεση στην ΕΕ

Έγινε δηλαδή αυτό που είχε προβλέψει, μεταξύ άλλων, ο Παπανδρέου από το 1962 – το ότι θα καταλήξουμε τα γκαρσόνια της Ευρώπης

... η σημασία του τουρισμού

Πιστεύουμε στη σημασία του τουρισμού, ως μέρους της οικονομικής δραστηριότητας της χώρας μας.

Ο στόχος μας όμως οφείλει να είναι η ανάδειξη του σε έναν τομέα υψηλής προστιθέμενης αξίας, με μεγαλύτερη σταθερότητα και διάρκεια.
  • που θα εκμεταλλεύεται τα τεράστια πλεονεκτήματα της Ελλάδας 
  • που δεν θα ανταγωνίζεται με χώρες χαμηλού κόστους μαζικού τουρισμού
  • που θα συνδέεται με τους υπόλοιπους τομείς της οικονομίας μας, όπως είναι ο πρωτογενής και η μεταποίηση

... μέση τουριστική δαπάνη, τάσεις

Η Ελλάδα αποτελούσε μια από τις κορυφαίες 20 χώρες παγκοσμίως, όσον αφορά τις τουριστικές αφίξεις πριν από την πανδημία – ενώ τα τουριστικά μας έσοδα ανήλθαν στο υψηλότερο επίπεδο τους το 2019, στα 18,2 δις €.

Όμως παρά την αύξηση των αφίξεων, η διάρκεια διαμονής και η μέση δαπάνη ανά τουρίστα σταδιακά μειώνονταν:

Ελλάδα μέση τουριστική δαπάνη:
  • 2005: 746 €
  • 2019: 564 €
 Τουρκία μέση τουριστική δαπάνη:
  • 2019: 666 $
  • 2021 (πρόβλεψη): 827 $

... συμπέρασμα

Επομένως κάτι δεν κάνουμε σωστά – ενώ η «κόπωση» στον τουρισμό φάνηκε πριν από την πανδημία.

... παρέχουμε τουρισμό με "εισαγωγές" από το εξωτερικό

Το άλλο πρόβλημα είναι το ότι, μεγάλο μέρος των προμηθειών που καταναλώνει ο τουρισμός διαφεύγει σε εισαγωγές, σε ένα ποσοστό που εκτιμάται έως και 80% – σημειώνοντας  πως είναι απαράδεκτο το ότι, ακόμη και το παραδοσιακό Ελληνικό πρωινό συμπεριλαμβάνει εισαγόμενο γάλα, τσάι και βουτυράκια



Λέξεις εντοπισμού: #

Δημοφιλή

Η Βολιβία διαθέτει λίθιο

Τo παραμύθι της επωφελούς Συμφωνίας των Πρεσπών

Η Ουκρανία διαθέτει ορυκτά αξίας 12 τρισ.

Ευρωεκλογές 2024, μια ματιά στις ΗΠΑ

Φωτιά σε αποθήκες της ΠΥΡΚΑΛ στα Δερβενοχώρια