Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας

•   Οι κρίσεις δοκιμάζουν την συνολική ετοιμότητα ενός κράτους.
•   Η δημιουργία Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας ενέχει κινδύνους παρεκτροπής.
•   Η Ελλάδα διαθέτει θεσμικά όργανα αντιμετώπισης και ανθρώπους και μπορεί να τα αξιοποιήσει.
•   Μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η παράκαμψη των μηχανισμών από ανεπαρκείς πολιτικές ηγεσίες.
♚ Φαίνεται από τα γεγονότα, ότι η κυβέρνηση έχει γνωμοδοτικά όργανα σαν το συζητούμενο Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, όχι όμως Ελληνικά.


... Κατά την σύνθετη και ιδιαίτερα απαιτητική περίοδο κρίσεων δοκιμάζεται η συνολική ετοιμότητα ενός κράτους, η οργανωτική και συντονιστική του υποδομή, ο μηχανισμός λήψεως αποφάσεων και κυρίως η γνώση, η εκπαίδευση, η εμπειρία και οι χειρισμοί της πολιτικής ηγεσίας.

.. Δίχως να αποκλείεται η σκοπιμότητα συγκροτήσεως Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας (ΣΕΑ), θα πρέπει να επισημανθούν οι ακόλουθοι κίνδυνοι παρεκτροπής του νέου αυτού θεσμού:
  • ένα ακόμη κλιμάκιο λήψεως αποφάσεων
  • νέες προσλήψεις «ειδικών» και «βοηθών» στο Δημόσιο 
  • συγχύσεις και επικαλύψεις αρμοδιοτήτων
  • αφαιρεθούν (ή παρακαμφθούν) ευθύνες και αρμοδιότητες από θεσμικά όργανα λήψεως αποφάσεων
  • ένας ισχυρός επικεφαλής του ΣΕΑ (προσωπικής επιλογής του Πρωθυπουργού) να «φιλτράρει» τις επί μέρους θέσεις και εισηγήσεις θεσμικών οργάνων
  • δυσχέρεια λήψεως αποφάσεων, εάν στο ΣΕΑ μετέχουν μη κυβερνητικά στελέχη

... θα ήταν χρήσιμο επίσης να εξεταστεί ... η ενίσχυση και στο έπακρο αξιοποίηση υφισταμένων θεσμικών οργάνων και πόρων όπως:
  • Του Συμβουλίου των Πολιτικών Αρχηγών.
  • Σχετικών επιτροπών της Βουλής (π.χ. Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας).
  • Των συνεδριάσεων του ΚΥΣΕΑ (συχνότερες και στις κρίσεις καθημερινές).
  • Της γραμματείας του ΚΥΣΕΑ (προετοιμασία σε διαρκή βάση).
  • Η «οριζόντια» επικοινωνία μεταξύ των θεσμικών οργάνων χειρισμού κρίσεων και των εμπλεκομένων Υπουργείων.
  • Η ενημέρωση της πολιτικής ηγεσίας, με την ανάληψη των καθηκόντων της, για τον ρόλο της στον χειρισμό κρίσεων.
  • Συστηματική συνάντηση πολιτικής (σε επίπεδο Πρωθυπουργού) και στρατιωτικής ηγεσίας (οι πολιτικοστρατιωτικές σχέσεις αποβαίνουν καθοριστικές στην έκβαση κρίσεων)'
  • Διαρκής αξιοποίηση θέσεων, απόψεων, μελετών, ερευνών και εισηγήσεων καταλλήλων φορέων (πανεπιστήμια, στρατιωτικά ιδρύματα, ινστιτούτα, κατάλληλα πρόσωπα κ.λπ.).

... από την ιστορική εμπειρία συμπεραίνεται ότι για την ελληνική πραγματικότητα σπανίως ευθύνεται το υφιστάμενο θεσμικό και νομικό πλαίσιο αλλά κυρίως ευθύνεται η παράκαμψη του πλαισίου από ανεπαρκείς πολιτικές ηγεσίες

Σχόλια:

Το Συμβούλιο Εθνικής Ασφαλείας, ιδέα με αρκετά χρόνια ζωής, έχει σκοπό τη διακομματική χάραξη μίας συμπεφωνημένης στρατηγικής.

Αντίστοιχα όργανα που διαθέτουμε εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον είναι:
  • Συμβούλιο Αρχηγών υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας
  • Κοινοβουλευτική Διαρκής Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων
    (Κανονισμός Βουλής Άρθρο 31)
  • Κοινοβουλευτικό Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΣΕΠ)
    (Κανονισμός Βουλής Άρθρο 32, Ν.3132/9-4-2003 )
  • Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ)
  • Συντονιστικό Συμβουλίου Διαχείρισης Πληροφοριών της ΕΥΠ
    (Ν.3649/2008 «Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και άλλες διατάξεις, Άρθρο 7)
  • Συμβούλιο Πληροφοριών ΕΥΠ
    (Ν.3649/2008 «Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών και άλλες διατάξεις, Άρθρο 8)

Ερώτηση: λειτούργησαν αυτά ποτέ;
Η χώρα διαθέτει το απαραίτητο νομικό πλαίσιο και ανθρώπους, ένστολους και μη, που ξέρουν και να χαράξουν στρατηγική, και να αντιμετωπίσουν επιτυχώς κρίσεις.
Η πολιτική κουλτούρα συναίνεσης/συμφωνίας για μία στρατηγική δεν επιτυγχάνεται με νόμους και διατάγματα.

Μπορεί να υπάρχει και μια άλλη πιθανή ερμηνεία, αν μπουν σε μια τάξη τα γεγονότα:
  • Τα πρόδρομα γεγονότα στα Ίμια, που αγνοήθηκαν.
    (απαγόρευση Ελληνικής παρουσίας (ψαράδες, Καμένος)). 
  • Κατά την κρίση στα Ιμια, το ΚΥΣΕΑ δεν συνεκλήθη ούτε μια φορά.
  • Μετά την κρίση, προτάθηκε ο μόνιμος εξοπλισμός των ΤΕΑ. Απερρίφθη.
  • Για το οικόπεδο 3 η Κύπρος ζήτησε ενίσχυση από την Ελλάδα. Απερρίφθη.
    (Η Κύπρος απετάθη στην Αίγυπτο, η οποία κάλυψε στρατιωτικά το δικό της κοίτασμα Zohr)
  • Τοποθέτηση του κ. Κουβέλη στο ΥΠΑΜ.
  • Η ευρεία κάλυψη από τα ΜΜΕ για την πρόταση Θεοδωράκη
    (για σχεδόν μια εβδομάδα, αμέσως μετά τα Ίμια, δεκάδες άρθρα, παράλληλα με τη Novartis)
  • Στην αιτιολογική έκθεση, Άρθρο 1, Σκοπός και πεδίο εφαρμογής:
    "Συστήνεται ΣΕΑ με αμιγώς γνωμοδοτική αρμοδιότητα, για τη συνεπικουρία της εκάστοτε Κυβέρνησης ..."

Το έντονα προβαλόμενο από την Κυβέρνηση, Θεοδωράκη και ΜΜΕ, ΣΕΑ είναι "αμιγώς γνωμοδοτικό".
Ποια γνωμοδοτικά όργανα ή πρόσωπα χρησιμοποίησε η Κυβέρνηση, για να συζητά άλλο ένα;

Η άλλη πιθανή ερμηνεία είναι ότι η κυβέρνηση χειρίζεται επικοινωνιακά τον πληθυσμό, για να αποποιηθεί την ευθύνη για το πως χειρίστηκε την κρίση και τα αποτελέσματα που επέβαλλε.

Μια άλλη χειρότερη ερμηνεία είναι ότι ο κ. Τσίπρας (όπως και σε τόσα άλλα) χειρίστηκε μια κρίση ακολουθώντας ενέργειες από άγνωστα γνωμοδοτικά όργανα, για να επιφέρει ένα προσχεδιασμένο αποτέλεσμα.

Βλέπε και δηλώσεις
21.03.18 Τσαβούσογλου: Ασαφή τα θαλάσσια σύνορα στο Αιγαίο.
08.09.15 Τσίπρας: έχει σύνορα η θάλσσα και δεν το ξέραμε;

Πηγές:

Σχετικές ειδήσεις (Μαρ. 2018)

Ιστορικό:

Περισσότερες Πληροφορίες


Λέξεις εντοπισμού:

Δημοφιλή

Περί της ροζ σημαίας

Αποστρατικοποίηση νήσων Αγαίου, 8 σημάδια

Λωρίδα της Γάζας

Ράμφος: Βάση της κοινωνίας είναι η οικογένεια με πατέρα και μητέρα

Άρματα μάχης Abrams στην Ουκρανία