H ανάλυση της προπαγάνδας


● Το μήνυμα οδηγεί στον στόχο του προπαγανδιστή.
●  Η ανάλυση δείχνει τις πλάνες και τις μεροληψίες που χρησιμοποιεί.
●  Βοηθάει το θύμα να καταλάβει, να μην επηρεάζεται και δυσκολεύει τον προπαγανδιστή
✎ Α. Σαμαράς - cna.gr

... ο φόβος της προπαγάνδας

  • της εξαπάτησης, 
  • της θυματοποίησης από την επικοινωνιακή χειραγώγηση, 
  • της απώλειας ελέγχου του συμβολικού περιβάλλοντος, 
  • της στρέβλωσης της αντίληψης που έχουμε για την πραγματικότητα και στην οποία στηρίζουμε τις αποφάσεις μας.
Ένας φόβος αταβιστικός, για τα «fake news» την «δολοφονία χαρακτήρων», κτλ.
 
Αυτός που κάνει προπαγάνδα θέλει να πείσει,
Αυτός που κάνει ανάλυση προπαγάνδας θέλει να κατανοήσει.


... Στόχος 1 από το μήνυμα στον σκοπό του προπαγανδιστή

Η ανάλυση της προπαγάνδας εξετάζει τα μηνύματα και διαβάζει τρία πράγματα:
  • τον γνωσιακό χάρτη αυτών που εμπλέκονται στην προπαγάνδα. Τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τα πράγματα, το «σύμπαν» στο οποίο ο καθένας τους ζει.  
  • Την στρατηγική τους στοχοθεσία, το τι σκοπεύουν να κάνουν.
    Η προετοιμασία κάθε πράξης έχει επικοινωνιακό αποτύπωμα και συνήθως ακούγοντας «τον ήχο των βημάτων» μπορούμε να προοικονομήσουμε το τι μας έρχεται. 
  • Την στρατηγική επικοινωνία και τα ρητορικά μέσα που την υπηρετούν.

Ο προπαγανδιστής ακολουθεί την πορεία: ευρύτερος στρατηγικός σχεδιασμός > στρατηγική επικοινωνία > μήνυμα.

Η ανάλυση ακολουθεί την αντίστροφη πορεία:
  • από την ανάλυση του μηνύματος φαίνεται η επικοινωνιακή στρατηγική,
  • η οποία δείχνει τον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό,
  • και από αυτό συνάγουμε για τον προπαγανδιστή:
    • τους στόχους του,
    • τις ανάγκες του
    • τα προβλήματά του

... Στόχος 2 η κατανόηση από το θύμα της προπαγάνδας 

Ο δεύτερος στόχος της ανάλυσης απευθύνεται στο υποκείμενο της προπαγάνδας, το θύμα (ευρύτερη κοινωνία, πολίτη). Τον εφοδιάζει με γνώσεις και εργαλεία για να:
  • κατανοήσει τις διαδικασίες χειραγώγησης
  • διαχειριστεί λογικές πλάνες και γνωσιακές μεροληψίες

Μια από τις βασικότερες προϋποθέσεις επιτυχίας της προπαγάνδας είναι το υποκείμενο να μην καταλαβαίνει αυτό που του συμβαίνει, τι του συμβαίνει, ή τι πρόκειται να του συμβεί.
Όταν το υποκείμενο αναγνωρίζει το κόλπο, το τρυκ, τη διαδικασία χειραγώγησης, τότε τα «μάγια λύνονται»:
  • η δυνατότητα θυματοποίησης μειώνεται πολύ, ενώ 
  • το κόστος της χειραγώγησης αυξάνεται δραματικά για τον χειραγωγό.

... η ανάλυση

Είναι μία σωρευτική και συστηματική διαδικασία διάχυσης  αναλυτικών εργαλείων στην ευρύτερη κοινωνία για να εξισορροπήσει την ισχύ των κατ’ επάγγελμα χειραγωγών ενεργοποιώντας τη λειτουργία των αλληλοαναιρούμενων επιδράσεων.

Είναι για όσους:
  • παίρνουν θέση αλλά όχι υπέρ του ενός ή του άλλου εμπόλεμου 
  • είναι υπέρ της κριτικής σκέψης και του ορθού λόγου,
  • ελέγχουν κριτικά  όχι μόνον τις απόψεις των άλλων αλλά και τις δικές τους.
  • νοιώθουν άσχημα στην ασφυκτική ομοφωνία που συνεπάγεται ο συνδυασμός σκληρής αστυνόμευσης του συμβολικού περιβάλλοντος και ενεργοποίησης του σπιράλ της σιωπής στο πλαίσιο μίας πολιτικά ορθής ομαδο-σκέψης (groupthink).

Η ανάλυση προπαγάνδας όταν διενεργείται με το ήθος της ανθρωπιστικής σχολής και τα εργαλεία της κριτικής σκέψης αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα δώρα των πεδίων της Στρατηγικής Επικοινωνίας και της Ρητορικής Κριτικής στην Δημοκρατία.



Λέξεις εντοπισμού:

Δημοφιλή

Περί της ροζ σημαίας

Αποστρατικοποίηση νήσων Αγαίου, 8 σημάδια

Λωρίδα της Γάζας

Ράμφος: Βάση της κοινωνίας είναι η οικογένεια με πατέρα και μητέρα

Άρματα μάχης Abrams στην Ουκρανία