Σακελλαροπούλου το πρωτοχρονιάτικο μήνυμα

●   Ηχώρα μας είναι μια κοινωνία ❕ συμπεριληπτική ...
●   Μια ❕ κοινότητα  ❕  ίσης ελευθερίας ...
❔    Τι ακριβώς εννοεί η κα ΠτΔ;
❔    Μήπως χάθηκε στην μετάφραση; 
✎ Θανάσης Κ. - The Daily Post

... μουρμουρίζοντας σπασμένες σκέψεις από ξένες γλώσσες (Γ. Σεφέρης)



Aποσπάσματα και έμφαση από αναρτώντα, συνίσταται η ανάγνωση όλου από την πηγή.

Στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, μεταξύ άλλων ανέφερε:
"Η χώρα μας είναι μια κοινωνία υψηλών προσδοκιών, ανοικτή και συμπεριληπτική.
 Μια κοινότητα ίσης ελευθερίας, δίχως διακρίσεις και αποκλεισμούς.

... 1

είναι φανερό ότι μεταφράζει κάποιους όρους από τα Αγγλικά ...
όπως το "συμπεριληπτική"! προφανώς από το αγγλικό inclusive, 
τότε το αντίθετο επίθετο, exclusive, πώς ακριβώς θα αποδοθεί στα Ελληνικά; “Αποκλειστικός”;
...
δεν πρόκειται για "ένα" γλωσσικό λάθος μετάφρασης, δεν πρόκειται για "μικρό", και δεν είναι μόνο στην "μετάφραση"

... 2

δεν υπάρχει στα Ελληνικά ο όρος κοινότητα “ίσης Ελευθερίας”.
Η Ελευθερία είναι υπέρτατο Ιδανικό για μια κοινωνία! Και τα ιδανικά ΔΕΝ “ποσοτικοποιούντα”. Και δεν συγκρίνονται (ποσοτικά)…
Μπορούμε να μιλήσουμε για κοινωνία “Ίσων δικαιωμάτων”, “Ίσων ευκαιριών”, αλλά τα δικαιώματα και οι ευκαιρίες δεν ταυτίζονται με την πολύ πιο πρωταρχική έννοια της Ελευθερίας. 
Εδώ δεν πρόκειται για απλό λάθος στη μετάφραση…

... 3

η Ελλάδα είναι “κοινωνία” (όπως αναφέρεται στην αρχή) αλλά ΔΕΝ είναι “κοινότητα”!  (όπως αναφέρεται αμέσως μετά).
Εδώ προφανώς μπερδεύεται το society (κοινωνία) με το community (κοινότητα). 
Η Κοινότητα αποτελεί υποσύνολο μιας ευρύτερης “κοινωνίας” – συνήθως τοπικό υποσύνολο, επαγγελματικό κλπ. 
Οι Έλληνες στη χώρα τους είναι Κοινωνία (society). Για την ακρίβεια, “εθνική κοινωνία”. Όχι “Κοινότητα”…
Ήθελε να υποβαθμίσει την Ελλάδα, η κα. Πρόεδρος; Δεν το νομίζω. 

... 4

Η ΕΈ είναι ένωση ανεξαρτήτων χωρών! Δεν είναι ενιαίο κράτος με διοικητικές υποδιαιρέσεις. Το προβλέπει σαφώς το Σύνταγμά της (η Συνθήκη της Λισαβώνας του 2009).
Άρα, όταν μιλάμε για ευρωπαϊκές χώρες, αναφερόμαστε σε εθνικές κοινωνίες. Όχι σε τοπικές “νομαρχίες”. Όχι σε υποδιαιρέσεις “κοινοτήτων”…
Κι όταν η Πρόεδρος της Δημοκρατίας μιλάει για τη χώρα της, αναφέρεται στο Έθνος των Ελλήνων. Όχι σε μια υποβαθμισμένη “κοινότητα”…

... 5

Τα μέλη μιας Κοινωνίας (όπως και μιας Κοινότητας), έχουν – αναπόφευκτα –  κάποια “κοινά”. 
Σε μια “κοινότητα”, μπορούν να είναι σχετικά απλά: ο τόπος διαμονής τους, το επάγγελμά τους, το χόμπυ τους, ... 
Αλλά σε μια Κοινωνία – και πολύ περισσότερο σε μια “εθνική κοινωνία” – αυτά τα κοινά είναι πολύ ουσιαστικότερα. Και έχουν πάντα ιστορικό βάθος.
Παραπέμπουν σε “κοινή αίσθηση του ανήκειν”: Σε κοινό Πολιτισμό, που παράγει: “κοινή ταυτότητα” (μεταξύ τους) και “κοινή ετερότητα” (ως προς όλους τους υπόλοιπους).
Χωρίς κοινή ταυτότητα δεν υπάρχει “κοινωνία” – αναιρούνται όλα τα “κοινά” που την ορίζουν και την καθορίζουν.
...
  • Ένας λαός δεν είναι απλώς ο “πληθυσμός” που έτυχε να κατοικεί κάπου.
  • Είναι “λαός” γιατί διαθέτει κοινή ταυτότητα και κοινό πολιτισμό.
    Μέσα στον οποίο ορίζονται και οι ατομικότητες και οι συλλογικότητες.
  • Η Ελλάδα είναι χώρα – δεν είναι “χώρος”. 
  • Και οι Έλληνες είναι λαός – δεν είναι “πληθυσμός”.
  • Σε κράτη όπου συγκατοικούν διαφορετικοί λαοί αναπτύσσονται τριβές και όχι σπάνια διαλύονται στις εθνικές τους συνιστώσες.
  • Οι χώρες στον Νέο Κόσμο (ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία), έσπευσαν να αποκτήσουν κοινή ταυτότητα. Γιατί αλλιώς δεν στέκονται.
  • Οι ΗΠΑ η πιο εμβληματική μεταναστευτική χώρα στον κόσμο, έχουν ως εθνικό τους έμβλημα το Et pluribus unum (από τα πολλά στο ένα).
...
Στην Αγγλία, ο ο Τρέβορ Φίλιπς, μαύρος  πολιτικός από τη Βρετανική Γουιάνα, κήρυξε την “επιστροφή στη Βρετανικότητα”, ήδη από το 2005.
Ακόμα και η Άγγελα Μέρκελ στη Γερμανία διακήρυξε ότι η “πολυ- πολιτισμικότητα” αποδείχθηκε ψευδαίσθηση και απέτυχε! 
Ο Εμμάνουελ Μακρόν στη Γαλλία έχει απορρίψει κατηγορηματικά το ανεξέλεγκτο “άνοιγμα” της γαλλικής κοινωνίας
Παντού αποδείχθηκε ότι η πολυ-πολιτισμικότητα δεν παράγει “ενσωμάτωση”, ούτε κοινωνική συνοχή – παράγει αλληλοσυγκρουόμενα γκέτο.
...
Όταν λοιπόν μιλάμε για μια “συμπεριληπτική” κοινωνία (ή κοινότητα), τι ακριβώς εννοούμε;
  • Ένα τοπικό κατακερματισμό σε διαφορετικά γκέτο; μας το λέει για… καλό;
    Και πότε οι Έλληνες αυτό το αποδέχθηκαν;
  • Oι ελεύθερες κοινωνίες και πολιτεύματα είναι ανοικτά. 
    • Αλλά δεν είναι… “μπάτε σκύλοι αλέστε”!
    • “Ενσωματώνουν”, όσους επιλέγουν! 
    • Κι όσους αντέχουν.
    • Και μόνο αυτούς που διακαώς επιθυμούν οι ίδιοι να ενσωματωθούν.
    • Δεν “ενσωματώνουν” αυτούς που έρχονται να καταργήσουν την κοινή αίσθηση του ανήκειν
  • Γιατί τότε δεν είναι ούτε “ανοικτές” ούτε “συμπεριληπτικές”
  • Απλά παύουν να είναι “κοινωνίες”!
...
Η σημερινή Κυβέρνηση καταγγέλλει τις ροές των παράνομων από την Τουρκία ως “εργαλειοποιημένους”.
Από τον Ερντογάν! 
Θέλει η κα. Πρόεδρος να είμαστε “ανοικτή κοινωνία”, να ανοίξουμε τις αγκαλιές μας και να “συμπεριλάβουμε” τους εργαλειοποιημένους; 
...
Μπορεί μια σύγχρονη φιλελεύθερη και ανεκτική κοινωνία να είναι… “συμπεριληπτική” με ανθρώπους:
  • που μπήκαν παράνομα στη χώρα;
  • είναι “εργαλειοποιημένοι” από τους εχθρούς της;
  • επιβάλλουν στις γυναίκες (τους) μαντήλα και τσαντόρ; 
  • όπου ο άνδρας κάνει ό,τι θέλει τη γυναίκα του, γιατί είναι, λέει… “δικιά” του… 
...
Τα έχει μπερδέψει, κομματάκι, η Προεδρίνα μας.
Κι όχι μόνο “στη μετάφραση”
Καλό είναι να τα ξεμπερδέψει. 



Λέξεις εντοπισμού:

Δημοφιλή

Περί της ροζ σημαίας

Αποστρατικοποίηση νήσων Αγαίου, 8 σημάδια

Λωρίδα της Γάζας

Ράμφος: Βάση της κοινωνίας είναι η οικογένεια με πατέρα και μητέρα

Άρματα μάχης Abrams στην Ουκρανία