Ψυχολογικές Τεχνικές Επηρεασμού
● Βανς Πάκαρντ (Vance Packard) Αμερικανός δημοσιογράφος.
● Ψυχολογικές τεχνικές που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές
● Η βάση για το ΝευροΜάρκετινγκ που βγήκε πολλά χρόνια μετά.
● Παρόμοιες τεχνικές χρησιμοποιούνται και στην πολιτική.
✎ Φ. Μαστρογιάννη
O Βανς Πάκαρντ (Vance Packard) Αμερικανός δημοσιογράφος άσκησε κριτική στον καταναλωτισμό.
Στο βιβλίο του «The hidden persuaders» (οι «κρυμμένοι επηρεαστές») (του 1957) ερευνά τις ψυχολογικές τεχνικές που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές για να επηρεάσουν τον καταναλωτή αλλά και οι πολιτικοί για να επηρεάσουν τον πολίτη. Οι τεχνικές αυτές βασίζονται στις ψυχολογικές ανάγκες των καταναλωτών/πολιτών. Το βιβλίο αυτό του Πάκαρντ, κατά την άποψή μου, απετέλεσε και τη βάση για το Νευρομάρκετινγκ που δημιουργήθηκε πολλά χρόνια αργότερα.
5. Αντικείμενα αγάπης. Ο πιανίστας Liberace χρησιμοποίησε αυτή την τεχνική για την προβολή του και βασίστηκε στο Οιδιπόδειο σύμπλεγμα προκειμένου να έχει επιτυχία στις μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες.
Λέξεις εντοπισμού:
● Ψυχολογικές τεχνικές που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές
● Η βάση για το ΝευροΜάρκετινγκ που βγήκε πολλά χρόνια μετά.
● Παρόμοιες τεχνικές χρησιμοποιούνται και στην πολιτική.
✎ Φ. Μαστρογιάννη
O Βανς Πάκαρντ (Vance Packard) Αμερικανός δημοσιογράφος άσκησε κριτική στον καταναλωτισμό.
Στο βιβλίο του «The hidden persuaders» (οι «κρυμμένοι επηρεαστές») (του 1957) ερευνά τις ψυχολογικές τεχνικές που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές για να επηρεάσουν τον καταναλωτή αλλά και οι πολιτικοί για να επηρεάσουν τον πολίτη. Οι τεχνικές αυτές βασίζονται στις ψυχολογικές ανάγκες των καταναλωτών/πολιτών. Το βιβλίο αυτό του Πάκαρντ, κατά την άποψή μου, απετέλεσε και τη βάση για το Νευρομάρκετινγκ που δημιουργήθηκε πολλά χρόνια αργότερα.
... οι τεχνικές
1. Συναισθηματική ασφάλεια. η αύξηση πώλησης ψυγείων μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ήταν γιατί οι οικογένειες είχαν άγχος όχι μόνο για τα τρόφιμα αλλά και για τη ζωή τους. Το ψυγείο αντιπροσώπευε την ασφάλεια, ήταν η διαβεβαίωση ότι πάντα θα υπάρχει τροφή. Οι άνθρωποι που αισθάνονται ανασφαλείς θέλουν να έχουν περισσότερα τρόφιμα από αυτά που χρειάζονται.
Με βάση, αυτή τη διαπίστωση δημιουργήθηκαν και τα αντίστοιχα μηνύματα στις διαφημιστικές εκστρατείες για την πώληση ψυγείων. Πολλοί κατασκευαστές πλέον δεν πωλούν μόνο προϊόντα αλλά το αίσθημα της «ασφάλειας».
2. Αυτοεκτίμηση. Διαπιστώθηκε ότι οι νοικοκυρές άλλαζαν συχνά επωνυμίες απορρυπαντικών ... διότι αισθάνονταν ότι το καθάρισμα είναι αγγαρεία. Η διαφήμιση στόχευσε στο να «ανεβάσει» την αυτό-εκτίμησή τους και να εκθειάζει τον ρόλο της οικιακής εργασίας με έμμεσους τρόπους.
3. Η ενίσχυση του εγώ. ... παράδειγμα η πώληση βιβλίων «ματαιοδοξίας» τη δεκαετία του 1950 στην Αμερική. ... κάποιοι επιθυμούν τόσο πολύ να φανεί το όνομά τους σε κάποιο βιβλίο που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν τα έξοδα έκδοσης, την προώθηση του βιβλίου κτλ. ακόμα και εάν αυτό είναι σε βάρος της οικονομικής τους κατάστασης.
2. Αυτοεκτίμηση. Διαπιστώθηκε ότι οι νοικοκυρές άλλαζαν συχνά επωνυμίες απορρυπαντικών ... διότι αισθάνονταν ότι το καθάρισμα είναι αγγαρεία. Η διαφήμιση στόχευσε στο να «ανεβάσει» την αυτό-εκτίμησή τους και να εκθειάζει τον ρόλο της οικιακής εργασίας με έμμεσους τρόπους.
3. Η ενίσχυση του εγώ. ... παράδειγμα η πώληση βιβλίων «ματαιοδοξίας» τη δεκαετία του 1950 στην Αμερική. ... κάποιοι επιθυμούν τόσο πολύ να φανεί το όνομά τους σε κάποιο βιβλίο που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν τα έξοδα έκδοσης, την προώθηση του βιβλίου κτλ. ακόμα και εάν αυτό είναι σε βάρος της οικονομικής τους κατάστασης.
4. Δημιουργικές ενασχολήσεις. Οι ψυχολόγοι διαπίστωσαν ότι η χαρά που νοιώθουν όσοι μαγειρεύουν ένα κέικ είναι γιατί ο μάγειρας αισθάνεται ότι το κέικ είναι η προσφορά ενός δώρου προς την οικογένειά του ... τα έτοιμα μίγματα κέικ δεν είχαν επιτυχία κι αυτό γιατί δεν άφηναν κάποιο περιθώριο δημιουργικότητας στον μάγειρα.. Γι’αυτό ... προτείνουν πάντα προϊόντα τα οποία θα αφήνουν ένα περιθώριο δημιουργικότητας στον καταναλωτή
5. Αντικείμενα αγάπης. Ο πιανίστας Liberace χρησιμοποίησε αυτή την τεχνική για την προβολή του και βασίστηκε στο Οιδιπόδειο σύμπλεγμα προκειμένου να έχει επιτυχία στις μεγαλύτερες σε ηλικία γυναίκες.
6 Αίσθηση δύναμης. ... την χρησιμοποιούν ιδιαίτερα οι κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Ειδικότερα οι άνδρες αισθάνονται ότι αποκτούν μεγαλύτερη δύναμη και ενισχύεται ο ανδρισμός τους. ... λειοτυργεί καλύτερα σε συνδυασμό με ένα λογικό επιχείρημα όπως η αυξημένη ασφάλεια. Αυτό καλείται «ψευδαίσθηση λογικής».
7. Επιστροφή στις ρίζες. Το βλέπουμε στις διαφημίσεις τύπου «είμαι από την Καλαμάτα, Μυτιλήνη κτλ. και ξέρω από καλό λάδι». υπόμνηση του τόπου καταγωγής ... οικογενειακές συγκεντρώσεις, κτλ.
8. Αθανασία. η η πώληση ασφαλειών ζωής σε άντρες ικανοποιούσε το αίσθημα της ασφάλειας και της εξαφάνισης της θνητότητας γιατί μέσω της ασφάλειας θα μπορούσαν και μετά θάνατον όχι μόνο να προστατεύουν αλλά και να ελέγχουν την οικογένειά τους.
Οι τεχνικές αυτές είναι προφανές ότι χρησιμοποιούνται και σήμερα και όχι μόνο από τους διαφημιστές προϊόντων αλλά και από τους διαφημιστές ιδεών, πολιτικών κτλ.
7. Επιστροφή στις ρίζες. Το βλέπουμε στις διαφημίσεις τύπου «είμαι από την Καλαμάτα, Μυτιλήνη κτλ. και ξέρω από καλό λάδι». υπόμνηση του τόπου καταγωγής ... οικογενειακές συγκεντρώσεις, κτλ.
8. Αθανασία. η η πώληση ασφαλειών ζωής σε άντρες ικανοποιούσε το αίσθημα της ασφάλειας και της εξαφάνισης της θνητότητας γιατί μέσω της ασφάλειας θα μπορούσαν και μετά θάνατον όχι μόνο να προστατεύουν αλλά και να ελέγχουν την οικογένειά τους.
Οι τεχνικές αυτές είναι προφανές ότι χρησιμοποιούνται και σήμερα και όχι μόνο από τους διαφημιστές προϊόντων αλλά και από τους διαφημιστές ιδεών, πολιτικών κτλ.
Λέξεις εντοπισμού: